reklama

Banky, poplatky, PR a iné strastiplné témy

Zdá sa, že banky a bankovníctvo blogerov bavia aj hnevajú. To ma teší. Tento blog som síce nemal v pláne, ale množstvo reakcií na Dinosaurov, kombinované s faktom, že nedokážem poriadne reagovať on line (vďaka čomu dostávam pekne do tela) ma k nemu naviedli. Najprv skúsim vysvetliť tieto tri veci:

Písmo: A- | A+
Diskusia  (85)
  1. Ako bloger by som najprv chcel uzavrieť diskusiu, či si píšem blogy sám, alebo moje PR oddelenie. Píšem si ich sám, ale nechávam si ich prekladať do slovenčiny. Tak sme sa dohodli s redakciou. Reakcie, pokiaľ na ne mám čas, sa neprekladajú. Bolo by to nešikovné a zdĺhavé. 

  2. Vzhľadom na nedostatok času nebudem môcť vždy reagovať. Mohol by som to „vyriešiť" pomocou komunikačného oddelenia, ale nechcem sa vzdať autenticity.

  3. Keď to len trochu bude možné - zapojím sa. To sľubujem. Minimálne sa však pokúsim čas od času zhrnúť podstatné veci a napísať ich v ďalšom blogu. Asi tak, ako teraz.

Teraz niekoľko reakcií.

- Public Relations. Neviem síce úplne presne, čo je to PR (na to máme iných odborníkov), ale pokiaľ je PR aj to, že napíšem čo si myslím a stojím si za tým, tak to tak pokojne nazvite. Poučky ma totiž nezaujímajú. Vždy som bol tvrdohlavý, a keď niečo považujem za správne, alebo nesprávne, poviem to na rovinu. Nie som rukojemníkom komunikačných expertov.

- Poplatky. Večná téma, večná kritika, v mnohom oprávnená. Ako bankár sa ale musím bánk zastať v jednom podstatnom. Banka nie je „pančucha" kde si uložíte peniaze a máte to zadarmo. Banka poskytuje služby a tie sú platené. Či sú drahé, alebo lacné, dobré, alebo zlé je iná vec - ale nie sú zadarmo. Nemôžu byť. Vo VUB sa snažíme rušiť všetky poplatky, ktoré nie sú nevyhnutné. O tých som písal a ešte budem.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

- Poplatky v iných krajinách. Uisťujem vás, že celkové poplatky (a dokonca aj vo vzťahu k reálnym príjmom), ktoré účtujú slovenské banky sú v porovnaní s okolitými krajinami ako Poľsko, Česko, Maďarsko, alebo Rakúsko, nižšie. Presné údaje Vám poskytne Slovenská banková asociácia (http://www.absr.sk/). Dlhodobo to sleduje a porovnáva jedna špecializovaná firma. Ale - samozrejme sú aj krajiny, kde je bankovníctvo na lepšej úrovni, ako unás - a nielen bankovníctvo J.

- Môcť splatiť hypotéku (alebo jej časť) predčasne a bez sankcie je pre klienta veľká výhoda. Čudovali by ste sa, ale vôbec nie je pravda, čo napísal jeden z diskutujúcich, že každá banka privíta keď jej dlžník predčasne splatí úver, alebo hypotéku. Veľký omyl. Banky na celom svete sa totiž desia dvoch vecí: Situácie, kedy si všetci klienti prídu naraz vybrať všetky úspory, alebo keď chcú všetci dlžníci naraz vrátiť pôžičky. Mať možnosť splácať mimo splátkového kalendára časti istiny bez poplatku, je šancou na výrazné zníženie výsledne zaplatenej sumy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- Pýtate sa, prečo je nutné mať hypotekárny, alebo úverový účet. Je to nutné. Ide o špeciálny účet, na ktorom je vedený daný úver a evidujú sa na ňom všetky údaje - čerpanie, splátky, úroková miera, poplatky ...atď. S týmto účtom má banka náklady, a preto sa zaň platí. Alebo takto - úrok je cena, za ktorú vám banka požičia a poplatky za úverový účet sú náklady, ktoré má so správou úveru.

- Bežný účet k hypotéke. Niektorí sa priznali, že majú od nás hypotéku, ale inak nie sú našimi klientmi a museli si u nás otvoriť bežný účet, zktorého hypotéku splácajú. Okrem toho, že ma teší fakt, že klienti iných bánk si u nás berú hypotéky J je takáto prax (založenie bežného účtu k hypotéke) bežná aj inde. Vychádza z predpokladu, že pokiaľ klient poctí banku dôverou a zoberie si od nej hypotéku (to je iste uznáte oveľa viac ako zriadenie bežného účtu), mohol by mať záujem aj o iné produkty. Okrem toho, cez bežný účet klienta lepšie „spoznáme" a môžeme mu napríklad ponúknuť nejaké doplnkové úvery a podobne. Nehovoriac o tom, že klient sa takto vyhne možným meškaniam a iným nepríjemnostiam, ktoré by mohli vzniknúť pri prevodoch splátok z inej banky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- Nechcené produkty. Jeden z vás píše, že si musel zriadiť bežný účet k našej hypotéke, nechcel k nemu žiadne produkty a napriek tomu sme mu vystavili platobnú kartu a strhli z toho účtu príslušný poplatok. To sa normálne nemôže stať, takže muselo dôjsť k omylu. Celkom by ma zaujímalo kde, kedy a komu sa to stalo, pretože by som chcel zistiť, kto je za to zodpovedný. Môžete mi poslať konkrétnejšie informácie cez správu autorovi v diskusii?

- Nepresnosti. Fakt, že som nevedel, že ani Tatra banka neúčtuje poplatok za zrušenie účtu ma mrzí. Berte to prosím ako ďalší dôkaz, že si blogy píšem sám, pretože keby mi to písal niekto iný, určite by si nedovolil takýto prešľap. Takto som musel vynadať iba sám sebe.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalšie veci rozoberiem nabudúce, ale teraz budem nejaký čas pauzovať. Netušil som totiž, že blogovanie môže byť tak časovo náročné J.

P.S. Inak, celkom by ma zaujímalo, čo si myslíte o PR vôbec. Vždy ma totiž prekvapí, ako ďaleko zašiel moderný svet vo vnímaní informácií. Stále viac prevláda názor, že pomaly všetko okolo nás je tvorené reklamou a PR kampaňami. A určite je to do veľkej miery pravda. Ale nejaký ten priestor pre autentické názory, ktoré sa neopierajú o rady komunikačných expertov, by sme si mali vedieť uhájiť. Mimochodom, vynikajúcim nástrojom na takúto obranu je podľa mňa práve blog.

Tomas Spurny

Tomas Spurny

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Väčšina ľudí ma pozná ako generálneho riaditeľa VÚB banky. Okrem toho som aj príležitostný golfista, nenásytný čitateľ historických kníh a zberateľ starých máp. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu